Stevig staan

Onze vakleerkrachten leggen het accent op een levensbeschouwelijke traditie waarin ze zelf thuis zijn. Daarnaast hebben ze een open houding naar andere tradities. De vakleerkrachten stimuleren de leerlingen om een eigen levensbeschouwelijke identiteit te ontwikkelen en dragen bij aan begrip en waardering van de leerling voor zichzelf en voor anderen.

Vormingsonderwijs versus ‘geestelijke stromingen’ en ‘burgerschapsonderwijs’

Vormingsonderwijs werkt met speciaal opgeleide vakleerkrachten die zelf deel uitmaken van de levensbeschouwingen die zij vertegenwoordigen. Zij kunnen dus van binnenuit lesgeven. De groepsleerkracht daarentegen geeft geestelijke stromingen of burgerschapsonderwijs, waarbij de nadruk ligt op kennisdeling over godsdienstige, levensbeschouwelijke en maatschappelijke waarden zoals die leven in de Nederlandse samenleving.

Vormingsonderwijs is altijd op aanvraag van de ouders. Lees hier meer over de verschillen tussen Vormingsonderwijs en burgerschap.

‘Er zijn zoveel kinderen die niets meer weten over religies, terwijl we in een multiculturele samenleving leven. Vormingsonderwijs draagt bij aan ontmoeting en verbinding. Leander Schaddelee, vakleerkracht protestants vormingsonderwijs Lees het interview met Leander Schaddelee

Ons aanbod

De wekelijkse lessen van drie kwartier worden verzorgd door bevoegde vakleerkrachten van diverse levensbeschouwelijke richtingen.

Ouders kunnen kiezen voor:

  • vormingslessen vanuit een specifieke levensbeschouwing (boeddhistisch, hindoeïstisch, humanistisch, islamitisch, joods, katholiek of protestants)
  • vormingslessen waarbij diverse vakleerkrachten vanuit hun eigen levensbeschouwing in een carrousel lessenseries verzorgen. Het aanbieden van deze lessenseries vereist maatwerk

(Vormingsonderwijs is mogelijk onder voorbehoud van het aantal aanmeldingen en de beschikbaarheid van vakleerkrachten)