Wegbezuinigen

Minister Bruins van OCW kondigde eind oktober in een brief aan het vormingsonderwijs in het openbaar onderwijs te schrappen. De financiering van vormingsonderwijs is pas sinds 2017 verankerd in de wet vanuit een heldere bedoeling: het uitvoeren van een wettelijke taak (WPO 50 en 51). Door het schrappen van het vormingsonderwijs wordt de toegankelijkheid van het openbaar basisonderwijs aangetast. Dit is ondoordacht en onbegrijpelijk.

Uniek onderwijs

Uniek aan ons onderwijs is dat gespecialiseerde vakleerkrachten vanuit hun eigen levensbeschouwing leerlingen, op verzoek van ouders, begeleiden: vanuit het jodendom, humanisme, protestantisme, katholicisme, de islam, hindoeïsme en boeddhisme. Door dit onderwijs vergroten leerlingen hun mentale veerkracht en weerbaarheid. In deze onzekere tijden van oorlogen, crises, snelle ontwikkelingen en constante verleidingen vanuit (social) media, biedt dit hen een stevig en diepgeworteld fundament.

Recht van ouders

Ouders hebben recht op vormingsonderwijs. Deze bezuiniging brengt grote effecten met zich mee. Ouders met een wens tot levensbeschouwelijk vormingsonderwijs kunnen hiermee niet meer terecht in het openbaar onderwijs. In gebieden waar het onderwijslandschap dun is, zullen ouders met een levensbeschouwing sneller (moeten) kiezen voor openbaar onderwijs, waar het vormingsonderwijs nu gaat verdwijnen. Deze onderwijsbezuiniging mist een visie op de samenleving. De samenleving als geheel, leerkrachten, leerlingen en ouders betalen hiervoor de rekening.

Een plek in de samenleving

Op de helft van alle openbare basisscholen en samenwerkingsscholen is er vormingsonderwijs. Meer dan 300 gespecialiseerde vakleerkrachten zorgen dagelijks voor de vormingslessen en doen dit vanuit hun eigen levensbeschouwing. Jaarlijks volgen ruim 50.000 leerlingen lessen vormingsonderwijs. Vormingsonderwijs heeft een plek in de samenleving. Vormingsonderwijs moet doorgaan!

Factsheet

In deze facsheet geven we de cijfers van het Vormingsonderwijs in beeld weer.